Violončelo je gudački instrument koji je jako sličan violini, samo je malo veći. Sastoji se od tri glavna dijela: rezonantne kutije (tijelo), vrata i dodatnih dijelova (puž, čivije, hvataljka, dušica, 4 žice, f-otvori, konjić, vijci (feinstimmeri), žičnjak i nogica). Rezonantna kutija je glavni dio instrumenta, sastoji se od gornje daske (zvučnice), donje daske (dno) i stranica. Za vrijeme sviranja sjedimo i držimo ga među koljenima, a na kraju trupa ima šiljastu nožicu kojom je oslonjen na pod.
Prva violončela pojavila su se u 16. Stoljeću, a najpoznatija su violončela velikog majstora i graditelja instrumenata Antonija Stradivarija iz Cremone (18.st). U glazbenoj školi koristimo različite veličine violončela od najmanjeg pa do najvećeg, ovisi o visini i dobi djeteta. Svladavanje vještine sviranja podrazumijeva individualni rad s pedagogom u školi te samostalni rad kod kuće. Sviranje violončela pruža velike mogućnosti muziciranja: sviranje uz klavirsku pratnju, spajanje učenika u duete, tria i ostale komorne ansamble te muziciranje u gudačkom orkestru škole. Violončelo se odlikuje pjevnošću, toplinom i plemenitošću zvuka. Ton mu je najsličniji ljudskom glasu, te svojom ljepotom zvuka oduševljava brojne slušatelje diljem svijeta. Skladbe za violončelo pišu se uglavnom u F-ključu, ali se nekad koriste još dva ključa: G i C (tenor) ključevi. Svim mališanima koji se odluče upustiti u avanturu otkrivanja, učenja i sviranja violončela želim puno zadovoljstva i uspjeha: Dora Merle, prof. violončela
Nastavnici
Nastavni plan
Violončelo
Osnovna škola
NASTAVNI PREDMET | BROJ SATI U TJEDNU | |||||
RAZRED | ||||||
Obvezni predmeti | I | II | III | IV | V | VI |
Violončelo | 2/30` | 2/30` | 2/30` | 2/45` | 2/45` | 2/45` |
Solfeggio | 2/45` | 2/45` | 2/45` | 2/45` | 2/45` | 2/45` |
Skupno muziciranje | 2/60` | 2/60` | 2/60` | 2/60` | ||
UKUPNO | ||||||
Izborni predmeti | ||||||
Glasovir | 1/30` | |||||
Teorija glazbe | 1/30` |
Napomena:
Skupno muziciranje mogu biti nastavni predmeti: zbor, orkestar ili komorna glazba
srednja škola
NASTAVNI PREDMET | BROJ SATI U TJEDNU | |||
RAZRED | ||||
I sr. | II sr. | III sr. | IV sr. | |
Violončelo | 2/45` | 2/45` | 3/45` | 3/45` |
Solfeggio | 2/45` | 2/45` | 2/45` | 2/45` |
Harmonija | 2/45` | 2/45` | 1/45` | 1/45` |
Polifonija | 2/45` | 1/45` | ||
Povijest glazbe | 2/45` | 2/45` | 2/45` | 2/45` |
Glazbeni oblici | 1/45` | 1/45` | ||
Skupno muziciranje | 4/45` | 4/45` | 4/45` | 4/45` |
Komorna glazba | 2/45` | 2/45` | ||
Glasovir obvezatno | 1/30` | 1/30` | 1/30` | |
Glasovir fakultativno | 1/45` | |||
Korepeticija | 1/30` | 1/30` | 1/45` | 1/45` |
Napomene:
- Skupno muziciranje u pravilu zbor za učenike glasovira i gitare, a orkestar za učenike svih ostalih glazbala, ili u I. i II. razredu srednje škole 1 sat komorne glazbe, dok u pripremnim razredima učenici pohađaju nastavu zbora.
- Glasovir obvezatno nemaju učenici glasovira.